وضعیت مورچه ها در حکومت امام زمان
ملک سلیمانی
بین انبیای الاهی چند نفر مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حضرت موسی،
حضرت یوسف، حضرت داوود، حضرت سلیمان علیهم السلام و ... دارای حکومت بودند.
بین این حکومت های الاهی، حکومت حضرت داوود و سلیمان ویژگی های خاصی دارد که
قرآن مجید آنها را چنین بیان کرده است:....
1. استفاده از نیروهای نهانی عالم (جنیان و شیاطین) : وَ
الشَّیاطینَ کُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ1
2. در بند کردن شیاطین متمرد. : وَ آخَرینَ مُقَرَّنینَ
فِی الْأَصْفادِ2
3. استفاده از پرندگان جهت انجام مأموریتها: فَمَکَثَ
غَیْرَ بَعیدٍ فَقالَ أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ
بِنَبَإٍ یَقینٍ3
4. بهره برداری از هوا جهت جابه جایی نیروها و امکانات عظیم حضرت سلیمان :
وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها
شَهْر4
5. استفاده از آهن و صنعت فولاد جهت ساختن ابزارهای گوناگون از جمله زره و آنچه
آدمی را از آسیب ها مصون می دارد : وَ أَلَنَّا لَهُ
الْحَدیدَ.5 وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ
مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ
شاکِرُونَ6
6. به کارگیری « علم الکتاب » در ادراه امور و انجام کارهای خارق العاده مانند
آوردن تخت بلقیس از فاصلة بسیار دور : قالَ الَّذی عِنْدَهُ
عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ
طَرْفُکَ7
7. مکالمه با حیوانات (حشرات ، پرندگان) و دانش فهم سخن حیوانات.
8. دانش قضا و فیصله دادن به صورت « فصل الخطاب»:
وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ وَ فَصْلَ
الْخِطابِ8
خداوند برای مطرح کردن حکومت موعود خویش در آخرالزمان به حکومت داوود و سلیمان
اشاره می کند: وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ
بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ
الصَّالِحُونَ9
مقصود از «ذکر» ، «تورات» است و زبور، کتاب حضرت داود و حضرت سلیمان وارث حکومت
داوود:
وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا
النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتینا مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ إِنَّ هذا
لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبینُ10
محور قرار گرفتن «زبور» و حکومت حضرت داوود و سلیمان به نوع حکومت و امکاناتی
اشاره دارد که حکومت صالحان در آخرالزمان دارای آن خواهد بود. برقراری عدالت و دفع
ظلم حتی از حشرات یکی از جلوه های بارز حکومت حضرت سلیمان که در قرآن مذکور است آن
است که حتی مورچگان از زیر دست و پا ماندن در امانند و این اوج عدالت و سلامت محیط
زیست حتی برای مورچگان است.
در سوره نمل چنین آمده است : حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى
وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَهٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا
یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا
یَشْعُرُونَ11
لشکر حضرت سلیمان که به سرزمین مورچگان رسید، ملکه مورچگان به مورچه ها چنین
گفت:
ای مورچگان! وارد لانه های خود شوید تا مبادا سلیمان و لشکریانش شما را لگدمال
کنند؛ در حالی که توجه ندارند.
در این آیه چند نکته قابل توجه است:
1. نظام و تدبیر حضرت سلیمان به گونه ای بوده است که مورچگان از نزدیک شدن حضرت
به لانه های آنان از پیش آگاه می شوند و تدبیر لازم را برای محفوظ ماندن از آسیب
اعمال می کنند.
2. مورچگان در حکومت سلیمانی می دانند که لشکریان حضرت سلیمان به قدری دقیق و
منظم و حساب شده عمل می کنند که در حال توجه حتی مراقب هستند مورچه ها را لگدمال
نکنند و آن ها را از بین نبرند.
3. این امنیت و این جریان عدالت و جلو گیری از ظلم به قدری گسترده است که حشرات
و حیوانات نیز از آن بهره می برند.
اکنون در پرتو این آیات نورانی می توان از حکومت موعود مصلح کل در آخرالزمان
ترسیمی قرآنی داشت که ابعاد عدالت آن حکومت موعود خداوند
«یرثها عبادی الصالحون» تا کجا
است.
[1].37ص
[2] . 38 ص
[3] . 22نمل
[4] . 12 سبأ
[5] . 10سبأ
[6] . 80انبیاء
[7] . 40 نمل
[8] . 20ص
[9] . 105 انبیاء
[10] . 16، نمل
[11] . 18،نمل